info@psaftab.com

051 - 37037

 

 

 

 

 

 

 

آموزش عمومی :

شنا در نوزادان موجب افزایش هوش ، تمرکز حواس، هوشیاری و پیشرفت در روابط اجتماعی آینده آنها می شود. شنا هم از نظر حسی و هم از نظر فیزیکی تأثیر مثبت بر روح و روان نوزادان می گذارد.

نوزادانی که در ماه های اولیه زندگی یعنی حدود 6 تا 10 ماهگی شنا می کنند ، احساس امنیت و آسایش و آرامش بیشتری دارند. بچه ها به علت کم بودن جاذبه آب ، آزادی عمل بیشتری بدست می آورند. به علاوه الگوی خواب شبانه کودکانی که شنا می کنند ، بسیار منظم می شود.اولین چیزی که بعد از مدتی شنا می توانید در کودک خود مشاهده کنید، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است که در او رشد یافته است.بچه های 6 تا 10 ماهه ، قادر هستند در زیر آب به مدت 5 دقیقه شنا کنند و نفس خود را نگاهدارند.

شنا را می توان به کسانی توصیه کرد که پس از بهبودی نسبی از آسیب های فیزیکی ممکن است تا مدتها از انجام دیگر تمرینات محروم شده چرا که از این طریق می توانند دوره درمان را سریع تر پیش برده و بهبودی حاصل نمایند.

زنان باردار از جمله افرادی هستند که همواره در جستجوی ورزشی ملایم و مطلوب برای گذران این دوران می باشند. هر چند که بسیاری از نرمشها و ورزشهای سبک ویژه این دوران از سوی متخصصین معرفی شده است، اما آنچه به این افراد در سراسر دنیا توصیه می شود، ورزش در آب و انجام حرکات ملایم در آن می باشد. ورزش در آب علاوه بر آن که شادی و نشاط بودن در آب را با خود دارد، سستی و کسلی ناشی از وزن زیاد در این دوران را به در کرده، می تواند سبب بهبود وضعیت جسمانی در این قبیل افراد شود یک آمادگی جسمانی خوب، مادر را در تحمل وزن رو به رشد جنین یاری داده، می تواند با تقویت عضلات کمر و شکم، یک زایمان خوب و سالم را به ارمغان آورد. همچنین در دوران پس از زایمان، در برگشت عضلات به وضع اولیه قبل از زایمان بسیار موثر خواهد بود.

شنا برای کسانی که اضافه وزن دارند، ورزش فوق العاده مفیدی است چرا که این ورزش به دلیل هوازی بودن در سوختن کالریهای اضافی که می تواند منجر به اضافه وزن شود تأثیر مطلوبی دارد. این ورزش می تواند تأثیری عمده در کم کردن استرسها داشته باشد. خاصیت ماساژ دهندگی آب آرامش خاطر و تمدد اعصاب را به انسان برمی گرداند. این ورزش به همه کسانی که علاقه مند به بهبود وضعیت روحی و جسمی خود هستند، صرفنظر از سن، سابقه آمادگی جسمانی و یا بیماری که دارند توصیه می شود. آنچه در این مورد به افرادی که به نوعی مشکل پزشکی عمده ای دارند، توصیه می شود مشورت با پزشک و رعایت برخی توصیه ها پیرامون عدم انجام حرکات خطرناک در مورد هر بیماری است.

این ورزش بیشتر قسمت بالاتنه را درگیر فعالیت می کند. ماهیچه های کوچک بازوها در اثر ورزش شنا نسبت به ماهیچه های بزرگتر پا بیشتر به حرکت گرفته می شوند.

تقویت عضلات و بهبود ظرفیت تنفسی، همچنین بالارفتن قدرت خون رسانی قلب از دیگر فوایدی است که می توان برای ورزش شنا ذکر کرد.

ماهیچه هایی که در شنا بکار گرفته می شوند:

در زیر اسامی بعضی از ماهیچه های اصلی که در مرحله جلو بردن یک شناگر در حرکتهای شنا از آنها استفاده می شود ذکر شده است:

1. ماهیچه های پائین برنده دست: ماهیچه پشتی بزرگ، ماهیچه سینه ای بزرگ ماهیچه گرد بزرگ و سرطویل، ماهیچه سه سربازویی. این ماهیچه ها باعث تقویت کشش دست در داخل آب می شوند.

2. ماهیچه های گرداننده داخلی دست: ماهیچه سینه ای بزرگ، ماهیچه پهن پشتی، ماهیچه گرد بزرگ و ماهیچه تحت کتفی این ماهیچه ها قسمت بالایی دست را به طرف داخل میچرخانند. قوی شدن این ماهیچه ها از نظر نگه داشتن آرنج در بالا که در مرحله اول کشش دست در هر چهار شنا مفید است، ضرورت دارد.

از اين رو پارك ساحلي آفتاب فضاي را با كليه امكانات استاندار آموزشي به منظور تشكيل كلاسهاي آموزش عمومي شنا در سه گروه سني در نظر گرفته است كه به شرح ذيل مي باشد:

تعداد جلسات: تعدادجلسات برای آموزش شنای عمومي در هر دوره حداقل 12 جلسه در آب می باشد.

عنوان دوره : مقدماتي 1

موادآموزشي عمومي شنا:
ورود و حركت در آب،پريدن در آب،شناوري سينه(فلوتينگ)،باز نمودن چشم ها زير آب،درآوردن شيء مغروق،سرخوردن به سينه،شناوري لاك پشت،ورود سوزني قسمت عميق،مقدمات سر خوردن و پاي كرال سينه و پشت.

عنوان دوره :مقدماتي 2

موادآموزشي عمومي شنا:
استارت و ورود به آب،شناوري سينه و پروانه در قسمت عميق،سر خوردن به سينه در قسمت عميق،آموزش پاكرال سينه وپشت،چرخش سينه به پشت حين شناوري،يك عرض پاي كرال سينه و پشت،دست كرال پشت و همچنين دست كرال سينه ،پاي دوچرخه بصورت مقدماتي(با استفاده از تخته شنا).

عنوان دوره :تكميلي 1

موادآموزشي عمومي شنا:
هماهنگي دست و پاي كرال سينه و پشت يك عرض،تخليه و گرفتن هوا (هوا فوت)،پاي دوچرخه كامل(هماهنگي با دست)آموزش هوا گيري كرال سينه.

عنوان دوره :تكميلي 2

موادآموزشي عمومي شنا:
پاي قورباغه،پاي پشت مقدماتي ،دست قورباغه و دست پشت مقدماتي،آموزش مقدمات هواگيري قورباغه،برگشت ساده كرال سينه و قورباغه،استيل كرال سينه و پشت ورفع نقص.

عنوان دوره :پيشرفته

موادآموزشي عمومي شنا:
هواگيري كامل قورباغه،استيل كرال سينه و پشت قورباغه وپشت مقدماتي،استقامت كرال سينه و قورباغه.

تعداد جلسات: تعدادجلسات برای آموزش شنای عمومي در هر دوره حداقل 12 جلسه در آب می باشد.

عنوان دوره : مقدماتي 1

موادآموزشي عمومي شنا:
حركت در آب،پريدن در آب،شناوري سينه(فلوتينگ)،باز نمودن چشم ها زير آب، شناوري ستاره و لاك پشت،سرخوردن،پاي كرال سينه و پشت،سرخوردن به سينه در قسمت كم عمق،پاي كرال سينه و پشت ،ورود سوزني در قسمت عميق.استارت 1و2.

عنوان دوره :مقدماتي 2

موادآموزشي عمومي شنا:
يك عرض سر خوردن(پاي كرال سينه ،پاي كرال پشت)،چرخش سينه به پشت حين شناوري و پاي كرال ، دست كرال سينه و پشت ،پاي دوچرخه ،استارت ايستاده در قسمت عميق(3).

عنوان دوره :تكميلي 1

موادآموزشي عمومي شنا:
هواگيري كرال سينه ،استيل كرال سينه و پشت،(يك طول استخر)،برگشت ساده،كرال سينه و پشت ،استارت كامل (پرش از حلقه )،

عنوان دوره :تكميلي 2

موادآموزشي عمومي شنا:
پاي قورباغه ،پاي پشت مقدماتي ،دست قورباغه و دست پشت مقدماتي،مراحل تمريني دست قورباغه،هواگيري قورباغه.

عنوان دوره :پيشرفته

موادآموزشي عمومي شنا:
قورباغه كامل(هماهنگي دست و پا و هواگيري)،استقامت كرال سينه و قورباغه،100متر شنا كرال سينه و قورباغه زير ابي،شناي پشت مقدماتي 50متر،استارت و برگشت ساده.

تعداد جلسات: تعدادجلسات برای آموزش شنای عمومي در هر دوره حداقل 12 جلسه در آب می باشد.

عنوان دوره : مقدماتي 1

موادآموزشي عمومي شنا:
حركت در آب،شناوري سينه،باز نمودن چشم ها زير آب،شناوري ستاره و لاك پشت،سرخوردن،پاي كرال سينه و پشت،سرخوردن و پاي كرال سينه در قسمت عميق،ورود سوزني در قسمت عميق ،پاي كرال پشت در قسمت عميق،استارت 1و2و چرخش سينه به پشت.

عنوان دوره :مقدماتي 2

موادآموزشي عمومي شنا:
آموزش دست كرال سينه و دست كرال پشت،استارت 3،هواگيري كرال سينه ،هماهنگي دست و پاي كرال سينه با هواگيري،يك عرض كرال سينه با هواگيري(استيل)پاي دوچرخه قسمت عميق.

عنوان دوره :تكميلي 1

موادآموزشي عمومي شنا:
كرال سينه (50 تا 100متر)،دست قورباغه ،پاي‌قورباغه،هماهنگي پاو دست قورباغه،هواگيري قورباغه،پشت مقدماتي،استارت و برگشت ساده.

عنوان دوره :تكميلي 2

موادآموزشي عمومي شنا:
قورباغه (50متر)،استيل كرال سينه و قورباغه (100متر)زير آبي،پشت مقدماتي (50متر)

عنوان دوره :پيشرفته

موادآموزشي عمومي شنا:
پاي دلفين(پروانه) با كمر و سر (موجي شكل )،دست پروانه ،هواگيري پروانه ،25متر شناي پروانه (استيل)،برگشت سالتو.

آموزش خصوصی:

آنچه ورزش شنا در سراسر دنیا زیرپوشش قرار می دهد، طیف وسیعی از اقشار مردم علاقمند به ورزش و تحرک جسمانی می باشد عده ای از مردم به ورزش علاقمندند اما وقتی به یاد کوفتگی عضلانی ناشی از ورزش می افتند، از انجام آن منصرف می شوند و اصولاً علاقه ای به جنبش توأم با تعرق زیاد و کوفتگی عضلانی ندارند. آنچه به این افراد توصیه می شود" ورزش در آب" است چرا که به دور از تعرق زیاد می توانند نشاط و شادی ناشی از تحرک جسمانی را به دست آورند.

ورزش شنا یکی از محبوب ترین ورزشها در بین اقشار مختلف مردم است. فردی که شنا می کند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می کند بلکه در اثر شنا کردن قابلیتهای جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می دهد. ورزش شنا ورزشی است که از سن نوزادی تا سن کهنسالی میتوان آنرا انجام داد و به طور کلی ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر می سازد و باعث می شود که فرد انرژیی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند. شنا قدرت بدنی شما را هم بالا خواهد برد. ممکن است فردای اولین روز شنا گردنتان کمی در بدنتان احساس کوفتگی کنید. به این دلیل که از ماهیچه هایتان طوری کار کشیده اید که تا به حال کار نکشیده اید و به همین دلیل باعث قوی تر کردن شانه ها و همین طور ماهیچه های پشتتان می شود.

افراد بسیاری شنا را یکی از ورزش هایی تلقی می کنند که استرس و فشارهای عصبی را پایین می آورد. به همین دلیل با شنا کردن نه تنها فواید جسمی عایدتان می شود، بلکه فواید روحی نیز می برید.
مزیت دیگری که شنا نسبت به سایر ورزش ها دارد این است که شدت کمی دارد. بنابراین برای آنها که مشکلات مفصلی دارند یا دچار پوکی استخوان هستند نیز مفید است. باید بگویم که اگر شما ورزشهایی می کنید که روی مفصل هایتان شدت زیادی وارد می آید مثل تنیس یا دو، شنا می تواند برای بدنتان مثل مرهم عمل کند و این فشار روی مفصل هایتان را کاهش دهد.
تمرینات سرعتی شنا و تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از آن:
تمرینهایی با حداکثر سرعت و فعالیت در مسافتهای کوتاه را تمرینهای سرعتی گویند برای مثال 10 بار و هر بار 25 متر و یا 50 متر شنا با حداکثر سرعت.
این نوع تمرینها سبب افزایش قدرت انقباض ماهیچه( به جهت افزایش هماهنگی میان دستگاه عصبی یا ماهیچه ای) و همچنین افزایش قدرت و مقدار ATP-PC ( آدنوزین تری فسفات و فسفات کرآتین) در ماهیچه می شود که خود سبب می شود که قدرت شناگر برای انجام تمرینهای سرعتی افزایش یابد.


شنای موزون:

یکی از بزرگترین لذات زندگی انجام کارهایی است که دیگران آ ن را امکان ناپذیر مي دانند.

شنای موزون (سینکرونایز )که به آن ژیمناستیک آبی نیز اطلاق می‌شود، آمیخته‌ای از شنا، شیرجه، واترپلو ، ژیمناستیک و باله است.که در آن شناگرها بصورت انفرادی، دو، سه یا تیمی همراه با موسیقی حرکات موزونی را در آب انجام می‌دهند. شنای موزون نیازمند قدرت بسیار، استقامت، انعطاف پذیری، هنر و زمان بندی دقیق است، علاوه بر اینها شناگر نیاز به کنترل نفس در زمانیکه وارونه در زیر آب است، دارد.

شنای موزون که در سال 1945 توسط فینا "فدراسیون جهانی شنا" شکل گرفت، در سال1984 توانست یکی از رشته های رقابتی در المپیک و قهرمانی جهان باشد. داوری این ورزش از نظر هنری بر پایه میزان دشواری حرکت و مدت زمان زیر آب ماندن وزنی از بدن که بالای سطح آب نگه داشته می‌شود و بر اساس میزان پیچیدگی الگوها و میزان وزین بودن و ظریف بودن حرکات استوار است. در این نوع ورزش شناگران می‌توانند از طریق بلندگوهایی که در زیر آب نصب شده صدای موزیک را بشنوند و باید در زیر آب با چشمانی باز به انجام حرکات بپردازند. شنای موزون در بخش مسابقات سه شاخه می‌شود: روتین فنی و آزاد که به صورت تک نفره، دو نفره و تیمی اجرا می‌شود و روتین ترکیبی که تلفیقی از اجراهای تک نفره، دو نفره ، سه نفره و تیمی است.

درحال حاضر این رشته به عنوان یک رشته فعال دارای سابقه17 ساله درکشور می باشد که مسابقات آن هر ساله درسطح استانی وکشوری برگزار می شود.

در پارك ساحلي آفتاب شركت در كلاسهاي آموزشي شناي موزون محدودیت سنی ندارد. (تا هر سنی که شناگر احساس کند، کشش این کار را دارد.)

از آنجایی که شناگران از جمله کسانی هستند که بیشتر در این رشته موفق می شوندو باید به قدرت ، نرمش و تحمل ایروبیک برای ارائه حرکات مشکل اشراف داشته باشند.

To Top ↑
برای ورود به سیستم خرید بلیط اینترنتی پارک ساحلی آفتاب کلیک فرمایید.     سیستم خرید اینترنتی